Všude dobře, tak co doma?



Homepage / Katastrofy

Katastrofy

Letecká neštěstí



Obsah:
- Největší letecká neštěstí
- Další "slavná" letecká neštěstí
- Černá skříňka
- Černá čísla o leteckých neštěstích

Největší letecká neštěstí:

(řazeno podle počtu obětí)

-

Mapa nejhorších leteckých neštěstí

01 – Ohnivé rodeo na Kanárech
Kde: Kanárské ostrovy, letiště Los Rodeos (severní letiště ostrova Tenerife)
Kdy: 27.3.1977
Počet obětí: 582
Typ letadla: 2x Boeing 747
Letecká společnost: KLM + PAN-AM
Příčina: chyba pilota
Popis události: Na runwayi se sráží rozjíždějící se holandské letadlo v téměř vzletové rychlosti s popojíždějícím americkým strojem. Toho dne došlo k tragické souhře mnoha událostí: Na letišti na sousedním ostrově Las Palmas vybuchla bomba a bylo uzavřeno a většina letů byla přesměrována na Los Rodeos, kde byla intenzita provozu na hraně možností pozemní obsluhy. Zároveň byla velmi špatná viditelnost kvůli mlze - z věže nebylo vidět ani na runway. Na začátku runwaye čekal na povolení k odletu už delší dobu stroj společnosti KLM s plnými nádržemi paliva. Letadlo PAN-AM v tu chvíli rolovalo po runwayi směrem ke startovní pozici a chystalo se z ní sjet na boční dráhu, ale v tu chvíli pilot KLM vyhodnotil výzvu věže k přípravě ke startu nesprávně jako povolení ke startu a letadlo se dalo do pohybu. Ve chvíli, kdy před sebou v mlze zahlédl stroj PAN-AM, bylo už pozdě a v rychlosti, kdy se letadlo už už odlepovalo od země už nedokázal zabránit srážce. Jako zázrakem přežilo 69 cestujících amerického letadla.

02 – Neodhalená skrytá vada
Kde: Japonsko, Mount Osutaka
Kdy: 12.8.1985
Počet obětí: 520
Typ letadla: Boeing 747
Letecká společnost: Japan Airlines
Příčina: technická závada na letadle
Popis události: Krátce po startu letadlo se stalo neovladatelným a silně poklesl tlak v kabině pro cestující. Pilot se snaží provést otočku a nouzově přistát, letadlo řídí jen pomocí rozdílných tahů motorů. Obletí horu Fudži, ale tam ztrácí kontrolu na strojem a ten se rozbíjí o svah nedaleké hory. Přežijí jen 4 cestující.
Během vyšetřování vyšlo najevo, že v minulosti letadlo při přistání škrtlo zádi o letištní dráhu. Při opravě pak byla nekvalitně opravena nárazem poškozená přepážka, která odděluje prostor pro cestující a zavazadlový prostor. Ta postupně ztrácela pevnost až povolila, při tom došlo k poškození řídících systémů a letadlo se stalo neovladatelným...

03 – Chyba v převodu jednotek
Kde: Indie, Dillí
Kdy: 12.11.1996
Počet obětí: 351
Typ letadla: Boeing 747 + Iljušin Il-76
Letecká společnost: Saudia + Kazair
Příčina: chyba pilota
Popis události: Krátce po startu saúdského boeingu 4200 metrů nad zemí během stoupání do letové hladiny se letadlo sráží s kazašským Iljušinem, který jde na přistání. Nikdo nepřežil.
Viníkem byl pilot kazašského letadla, který sestoupil pod povolenou výšku (zřejmě špatně přepočítal stopy, ve kterých měří indický personál na metry). Svou sehrálo i to, že protisrážkové systémy na obou letadlech byly nekompatibilní.

04 – Přetížený stroj
Kde: Zair, Kinshasa
Kdy: 8.1.1996
Počet obětí: 350
Typ letadla: Antonov-32
Letecká společnost: Moscow Airways + Air Africa
Příčina: přetížené letadlo
Popis události: Plně naložené ruské nákladní letadlo se stěží odlepí od startovací dráhy a nepodaří se mu vystoupit ani do stometrové výšky. Po pár kilometrech dopadá na tržiště ve středu města. Pod padajícím strojem a v následném požáru zahynulo 350 lidí a dalších 470 bylo zraněno, posádka přežila.
Vyšetřování ukáže, že letadlo bylo silně přetíženo.

05 – Špatně zavřené dveře
Kde: Francie, Paříž
Kdy: 3.3.1974
Počet obětí: 346
Typ letadla: Mc Donnel Douglas DC-10
Letecká společnost: Turkish airlines
Příčina: technická závada na letadle (špatná příprava letadla na start)
Popis události: Patnáct minut po startu se stroji otevřou a následně utrhnou dveře zadního nákladového prostoru. Podtlak vytáhle zavazadla, dojde k porušení bezpečností přepážky a odlétá dokonce 6 cestujících i se svými sedadly. Letadlo je neříditelné a dopadá do lesa 32km od Paříže. Nikdo nepřežil.
Viníkem je pomocný dělník, který špatně zavřel dveře nákladového prostoru a nezkontroloval, jestli čepy zámku zapadly. Zároveň se ale ukázalo, že je provedení dveří technickým nedostatkem stroje DC-10, takže provoz tohoto typu letadla byl následně zakázán v mnoha zemích.

06 – Pomsta na nevinných
Kde: Atlantický oceán u Irska
Kdy: 23.6.1985
Počet obětí: 329
Typ letadla: Boeing 747
Letecká společnost: Air India
Příčina: teroristický útok (bomba na palubě)
Popis události: Během letu došlo nad oceánem asi 100km od Irska k explozi v předním nákladovém prostoru a letoun se zřítil do moře. Zahynuli všichni na palubě.
Ukázalo, že šlo o výbuch bomby - a tedy teroristický čin, který měl odvetou za útok indických jednotek na sikhskou svatyni v Amritsaru v roce 1984.

07 – Neopatrný cestující
Kde: Saúdská Arábie, Rijád
Kdy: 19.8.1980
Počet obětí: 301
Typ letadla: Lockheed L-1011
Letecká společnost: Saudia
Příčina: lidská chyba
Popis události: Krátce po startu vypukne na palubě cestujících požár, letadlo se tedy vrátí zpět na letiště a dokonce se pilotovi podaří přistát, jenomže se dlouho nepodařilo otevřít dveře ani nouzové východy kvůli zapnutému přetlaku v kabině. Všichni na palubě uhořeli. Vyšetřování dospělo k závěru, že požár vznikl od přenosného plynového vařiče jednoho z cestujících.

08 – Omylem sestřeleni
Kde: Perský záliv, Hormuzská úžina
Kdy: 3.7.1988
Počet obětí: 290
Typ letadla: Airbus A300B2
Letecká společnost: Iran Air
Příčina: zásah raketou
Popis události: Dopravní letadlo je při přeletu Perského zálivu z Iránu do Saudské Arábie v době Iránsko-Irácké války sestřeleno dvěma raketami z amerického křižníku.
Při vyšetřování vyjde najevo, že k sestřelení došlo, přestože se pilot identifikoval na výzvu z křižníku jako pravidelný komerční let.

09 – Za všechno může počasí
Kde: Irán, Šahbad
Kdy: 19.2.2003
Počet obětí: 275
Typ letadla: Iljušin Il-76
Letecká společnost: Iránská armáda
Příčina: špatné počasí
Popis události: Letadlo přepravující členy iránských revolučních gard se zřítilo v neobydlených horách. Zemřeli všichni na palubě.
Vyšetřování nezjistilo žádnou technickou závadu ani selhání lidského faktoru. Jako příčina se uvádí špatné počasí.

10 – Bez motoru daleko nedoletíte
Kde: U.S.A., Chicago
Kdy: 25.5.1979
Počet obětí: 273
Typ letadla: Mc Donnel Douglas DC-10
Letecká společnost: American Airlines
Příčina: technická závada, zanedbání kontroly před startem
Popis události: Krátce po startu stroji upadl jeden z motorů, letadlo se naklonilo na bok o 90° a zřítilo se.
Příčinou byla vadná konstrukce a zanedbání povinností údržby při předletové kontrole.


Další "slavná" letecká neštěstí:

(řazeno chronologicky)

Konec vzducholodí
Kde: U.S.A., New Jersey
Kdy: 6.5.1937
Počet obětí: 36
Typ letadla: vzducholoď Hindenburg LZ-129
Letecká společnost: Deutsche Zeppelin Reederei
Příčina: statická elektřina
Popis události: Vzducholoď byla největším létajícím strojem všech dob, měla na délku 245m. Při přistávacím manévru došlo přes mokré kotevní lano k přenesení výboje statické elektřiny do vzducholodi. Vodíková náplň explodovala a stroj shořel během 34 sekund. Lidi se zachraňovali skokem z výšky několika desítek metrů.

Zkáza týmu Manchester United
Kde: Německo, Mnichov
Kdy: 6.2.1958
Počet obětí: 23
Typ letadla: Airspeed AS.57 Ambassador
Letecká společnost: British European Airways
Příčina: počasí - námraza na křídlech
Popis události: Letadlo přepravovalo fotbalisty týmu Manchester United, který byl v té době jedním z nejlepších mužstev světa, ze zápasu Evropského poháru. Dvakrát za sebou letadlo startovalo, ale start byl přerušen kvůli špatnému chodu motorů. Potřetí, když by stroj zkontrolován mechaniky se při startu vznesl, ale téměř nestoupal, urazil vrcholky stromů za dráhou a narazil do budovy. Mezi oběťmi bylo 9 fotbalistů a tým se ocitl v rozkladu. Za viníka byla označena námraza na horní straně křídel.

Přežila pád z výšky 10km
Kde: Československo
Kdy: 26.1.1972
Počet obětí: 27
Typ letadla: Mc Donnel Douglas DC-8
Letecká společnost: JAT
Příčina: sestřelení raketou armády ČSSR nebo teroristický útok
Popis události: Pád z 10,5km přežila jedna letuška v troskách zadní části letadla. Utrpěla zlomeniny obou nohou a ze zranění se úplně vyléčila.

Přežít - pád letadla s ragbisty
Kde: Andy na pohraničí Argentiny a Chile
Kdy: 13.10.1972
Počet obětí: 29
Typ letadla: Fairchild FH-227D
Letecká společnost: Uruguayan Air Force
Příčina: počasí
Popis události: Letadlo, které přepravovalo 45-ti členný uruguajský národní rugbyový tým, se zřítilo v neobydlené oblasti vysoko v Andách (ve výšce přes 3600 m.n.m.). Ti, kteří přežili pád stroje, byli vystaveni krutému mrazu a měli málo zásob jídla. Když zásoby došly, museli se uchýlit ke kanibalismu a pojídali svoje kamarády, kteří štěstí neměli. Po více než dvou měsících (kdy svět považoval všechny dávno za mrtvé) se vydali dva muži na cestu, kterou chtěli přivolat záchanu. Po 12-ti denní cestě se jim skutečně podařilo. Více než dvouměsíční pobyt ve sněhové pustině přežilo 16 lidí. Přiběh byl zfilmován pod názvem "Přežít".

Terorismus v Lockerbie
Kde: Velká Británie, Skotsko, Lockerbie
Kdy: 21.12.1988
Počet obětí: 270
Typ letadla: Boeing 747
Letecká společnost: Pan Am
Příčina: teroristický útok
Popis události: V zavazadlovém prostoru explodovala nálož a letoun se zřítil do obydlené části skotského městečka Lockerbie, kde vytvořil kráter dlouhý 50m. Zahynuli všichni na palubě a 11 lidí na zemi. Trosky byly rozptýleny na území 845 kilometrů čtverečních. Atentát byl pomstou Libye za odstřelování libyjského území americkou armádou, které bylo odvetou za libyjský atentát v baru v Západním Berlíně.

Českobudějovické sídliště v plamenech
Kde: Československo, České Budějovice, sídliště Vltava
Kdy: 8.6.1998
Počet obětí: 0
Typ letadla: 2x stíhačka Mig 21
Letecká společnost: armádní letoun
Příčina: chyba pilota (chyba v komunikaci mezi piloty)
Popis události: V 9:30 ráno při přeletu z leteckého dne v Pardubicích na základnu vletěly dva Migy do mraků na Českými Budějovicemi a tam se kvůli špatné komunikaci mezi piloty srazily. Jeden letoun dopadl do neobydlené oblasti a druhý dopadl na Sídliště Vltava nedaleko základní a mateřské školy. Piloti se katapultovali a skončili se zraněním (a byli odsouzení za obecné ohrožení). Bilance: 7 zraněných, poškozeno 48 bytů, zničeno 22 aut, škoda 25 milionů Kč.

Konec Concordů
Kde: Francie, Gonesse u Paříže
Kdy: 25.7.2000
Počet obětí: 113
Typ letadla: Concorde
Letecká společnost: Air France
Příčina: pravděpodobně technická vada na dráze
Popis události: při startu na dráze se stroji roztrhla pneumatika (zřejmě o součástku, která upadla z letadla startující před Concordem). Části roztržené pneumatiky prorazily křídlo a porušily elektrické kabely a nádrže s palivem. Start už nešlo zastavit, letoun byl příliš rychlý a asi minutu po startu se zřítil na hotel v městečku Gonesse. Zahynuli všichni na palubě a 4 lidi v hotelu.

Katastrofa raketoplánu Columbia
Kde: U.S.A., Texas
Kdy: 1.2.2003
Počet obětí: 7
Typ letadla: Raketoplán Columbia
Letecká společnost: NASA
Příčina: technická závada - poškození
Popis události: Při návratu z oběžné dráhy do atmosféry došlo k průniku horkého vzduchu do křídla, které bylo poškozeno kouskem hmoty už při startu. To způsobilo narušení struktury křídla a rozpad raketoplánu 63km nad zemí při rychlosti 5,6 kilometru za sekundu.

Smrt polské elity
Kde: Rusko, Smolensk
Kdy: 10.4.2010
Počet obětí: 96
Typ letadla: Tupolev Tu-154
Letecká společnost: armádní letoun
Příčina: pravděpodobně chyba pilota
Popis události: Při přistávacím manévru byl stroj příliš nízko a zavadil o stromy před přistávací dráhou, tím přišel o část křídla a zřítil se. Zahynuli všichni na palubě. Při neštěstí zahynul Polský prezident Lech Kaczynski a polská armádní elita.

Tragédie hokejového týmu Jaroslavl
Kde: Rusko, Jaroslavl
Kdy: 7.9.2011
Počet obětí: 44 (1 člověk přežil)
Typ letadla: Jak-42
Letecká společnost: Yak Services
Příčina: chyba pilota
Popis události: Letadlo při startu nedokázalo nabrat rychlost a včas vzlétnout, protože pilot z nepochopitelného důvodu během startu šlapal na brzový pedál. Odlepilo se od země až za koncem runwaye. Pak už stroj nenabral dostatečnou výšku, narazil do antény na nedaleké budově a zřítil se na břeh řeky Volhy, kde se rozlomil. Část letadla skončila na břehu a část ve vodě. Zahynul celý hokejový tým KHL Lokomotiv Jaroslavl (včetně tří Čechů) a posádka.


Černá skříňka:

Prvního předchůzce černé skříňky vynalezl australan David Warren v roce 1954 a nazval ji ARL Flight Memory Unit. Zaznamenávala 4 hodiny zvukového záznamu z kokpitu. Nejprve byla zavedena v Británii a zemí pod britskou korunou a v roce 1960 se začala používat v USA a následně v celém světě.
Původní černé skříňky byly vlastně opanceřované magnetofony. Moderní černé skříňky bývají umístěny v zadní části letadla a jsou plné elektroniky. Pevné disky zapisují údaje z tisíců čidel v trupu, nádržích a motorech stroje i všechny hovory posádky.
V případě havárie začne skříňka vysílat radiový signál po dobu 30 dnů (pak dojdou baterky) - podle signálu se dá lokalizovat. Zařízení je nazýváno "černá" skříňka, asi proto že bývá často korunním svědkem tragické události. Ve skutečnosti je oranžová, protože je to barva nejlépe viditelná v hromadách trosek i na dně moře.
CVR - (Cockpit Voice Recorder - zapisovač hovorů posádky) zaznamenává zvuky v pilotní kabině za posledních 30 minut
FDR - (Flight Data Recorder - záznamník letových dat) zaznamenává údaje o letu za posledních 25 hodin (registruje asi 200 parametrů)


Černá čísla o leteckých neštěstích:



Počet úmrtí při jednotlivých fázích letu (1959-1996):
Fáze letu počet úmrtí procento úmrtí
Pojíždění 424 2%
Vzlet 1 583 7%
Počáteční stoupání 2 387 11%
Stoupání 3 773 17%
Let 1 473 7%
Klesání 2 538 12%
Přiblížení 4 578 21%
Závěrečné přiblížení 3 927 18%
Přistání 952 5%
Celkem 21 635 100%


Počet nehod podle příčiny (1988-1997):
Příčina nehody počet nehod procento nehod
Chyba posádky 105 50%
Technická závada 15 7%
Chyba údržby 9 4%
Nepříznivé počasí 7 3%
Chyba ŘLP / vada letiště 5 2%
Ostatní příčiny 8 4%
Příčina nezjištěna 64 30%
Celkem 213 100%


Počet nehod s úmrtím podle leteckých společností (1970-2002):
V tabulce jsou trošku nespravedlivě „dobře“ umístěné letecké společnosti z vyspělých zemí, protože provozují mnohnásobně více letů než malé společnosti ze zemí třetího světa, které by se zase „dobře“ umístily, kdy statistika byla přepočtena např na počet letových hodin. Navíc některé nehody nebyly dostatečně vyšetřeny, takže nejsou v tabulce zahrnuty.

Společnost Země počet nehod počet obětí
Aeroflot Sovětský Svaz / Rusko 244 4564
American Airlines U.S.A. 12 1030
Japan Airlines Japonsko 2 562
Korean Air Jižní Korea 3 380
Iberia Španělsko 4 371
United Airlines U.S.A. 11 336
Balkan Bulgarian Bulharsko 15 325
Swissair Švýcarsko 3 290
KLM Nizozemí 3 289
Delta Airlines U.S.A. 6 283
LOT Polsko 2 281
Air France Francie 7 263
Alitalia Itálie 3 262
ČSA ČSSR / Česko 11 219
Continental Airlines U.S.A. 5 204


Aktualizace: 04/2012


VšudeDobře.cz | © 2004-2018